Oberta la inscripció a jornada: Discriminació i biaixos en l’era tecnològica

Tres ponents: Miren Gutiérrez, Guillermo Garrido i Imma Navarro, reflexionen sobre diversitat i discursos hegemònics en l’àmbit digital, creatiu i normatiu.

Jornada dirigida a alumnat de la UPV per a facilitar informació que evite discriminacions en la seua activitat professional, amb l’ús de dades com a matèria primera.

València 22/10/21

L’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica de la Universitat Politècnica de València organitza el pròxim 4 de novembre a les 12.30h una jornada amb el lema “Discriminació i biaixos en l’era tecnològica” en format videoconferència, d’accés lliure previ registre.

La gestió de les dades afecta de manera desigual a diferents col·lectius, els algorismes no són imparcials i s’incorporen biaixos en el tractament automatitzat de la informació.

Ens trobem en un món cada vegada més digital i divers, en el qual dia a dia es visibilitzen realitats no normatives que replantegen i revisen les normes socials establides. El desconeixement d’aquestes realitats pot portar a una discriminació inconscient o al desenvolupament de sistemes no inclusius.

L’objectiu de la jornada és sensibilitzar a la comunitat que forma la UPV sobre aquestes realitats, amb la finalitat de construir una societat més justa, lliure i diversa. També reflexionar entorn dels biaixos que es produeixen vinculats amb tecnologia i la visió positiva de les dades, atés que el estudiantat d’Informàtica i Ciència de dades serà responsable de crear les eines del futur, per a les quals l’ús de dades pot constituir la principal matèria primera, com és el cas de l’àrea d’intel·ligència artificial. Al costat d’això coneixerem el paper de l’art com a activista i dissident enfront de la desigualtat i de quina forma es treballa aquesta temàtica en el llenguatge administratiu.

Encara que la sessió està dirigida principalment a alumnat de la ETSINF, és de lliure accés, previ registre, i oberta a tota la comunitat UPV i qualsevol altre col·lectiu interessat en la temàtica a debatre.

Aquesta iniciativa forma part de les activitats de la ETSINF UPV.

Programa:

12.30 – 12.40 -> Bienvenida i presentació

Silvia Terrasa. Directora de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica UPV.

Daniela Gil. Subdirectora de Relacions Internacionals i Cultura de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica UPV.

Gonzalo Jaimovitch. Intel·ligència Artificial | Explainable AI Research Technician | Graduat en Enginyeria Informàtica i Graduat en Administració i Direcció d’Empreses en la UPV.

12.40 – 13.20 -> Xarrada 1: El “sud” de les dades: Omissions i discriminacions en l’era de les plataformes. Ponent: Miren Gutiérrez. Director “Data analysis, research and communication” Programme Universitat de Deusto.

13.30 – 13.50 -> Xarrada 2: Identitat, cos i dissidència. Ponent: Guillermo Garrido. Artista dissident. Investiga sobre sexualitat, les identitats i com es construeixen els rols de masculinitat i feminitat amb un interés de crear activisme i donar visibilitat a identitats no-normatives.

14.00 – 14.20 -> Xarrada 3 : “La informàtica com a agent d’igualtat” Ponent: Imma Navarro. Tècnica lingüística en els publicacions del Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Registre:

La sessió es durà a terme mitjançant la plataforma TEAMS. La inscripció està ja oberta i es pot accedir a ella en aquest enllaç: bit.ly/jdiversidad