Si tens 30 minuts, calcula fins on pots arribar caminant, en bici o en cotxe

La Càtedra Govern Obert, adscrita a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica e impulsada per la Universitat Politècnica de València i la Regidoria de Transparència i Govern Obert de l’Ajuntament de València, ha publicat hui dues aplicacions web d’accés lliure i gratuït per a la ciutadania amb les quals planificar les eixides de casa en el procés de desescalada de la crisi sanitària provocada per la COVID-19 i que a posteriori de la crisi podran ser utilitzades en altres escenaris o finalitats.

En concret, les aplicacions web presentades permeten a la ciutadania calcular amb geolocalització o amb un clic sobre un mapa recorreguts d’entre 1 i 5 quilòmetres de radi des del seu domicili i recorreguts d’entre 5 i 30 minuts de duració en sentit d’anada (que representen entre 10 i 60 minuts si comptabilitzem el trajecte complet) a realitzar caminant, amb bici o en vehicle.

La regidora de transparència i govern obert de l’Ajuntament de València, Elisa Valía, sosté que “la col·laboració entre administració pública i Universitat permet oferir eines que utilitzen la tecnologia per a solucionar problemes del dia a dia de la societat, una aportació més que facilita algunes actuacions de la ciutadania com planificar les eixides dels seus domicilis en un escenari de desescalada en el confinament per la crisi sanitària”.

El principal avantatge de les eines web presentades radica en el fet que les aplicacions disponibles fins hui només permetien calcular l’entorn aproximat que podien recórrer-se en aqueix temps amb una àrea circular d’influència que marcava els quilòmetres respecte a un punt concret en què es trobava l’usuari o usuària. En canvi, l’aplicació desenvolupada ara per l’equip de la Càtedra Govern Obert permet usar la xarxa de transport i els itineraris reals, el model d’elevació i les maneres de transport per a calcular el recorregut generat per a cada període de temps descrivint les zones de forma més precisa i ajustada que l’àrea circular. La nova aplicació té en compte que no es pot caminar a través d’un edifici o una muntanya.

La primera de les aplicacions publicades (https://civicdatago.webs.upv.es/5km/) aporta a la ciutadania una eina amb la qual calcular de manera senzilla recorreguts de fins a 5 km de radi, tant en entorns rurals o urbans. Aquesta aplicació es basa en el mateix principi que les publicades fins hui que calculen la distància d’1 km, però en aquest cas permet ajustar fins a 5 km la distància a la qual pot desplaçar-se. En funció de l’evolució del confinament provocat per la COVID19 i les seues diferents fases de desescalada, la societat podrà desplaçar-se per una àrea cada vegada major que la que es pot recórrer en un radi d’1 km complint amb les mesures establides.

La segona de les eines web (https://civicdatago.webs.upv.es/30min/), que és complementària de l’anterior, permet calcular les àrees que poden ser recorregudes caminant, amb bicicleta, o amb cotxe, en un temps màxim de 30 minuts d’anada. L’ús de l’eina resulta molt intuïtiu i senzill per a tots els públics ja que l’usuari només ha de clicar el pin del mapa fins a la ubicació que desitge i el mapa calcularà les zones que pot recórrer en 5, 10, 20 i 30 minuts d’anada (10, 20, 40 i 60 minuts en trajecte d’anada i volta). De la mateixa manera, l’aplicació permet allunyar al subjecte en el mapa amb els botons d’acostar i allunyar per a veure el seu entorn immediat, i després arrossegar el pin cap a un lloc conegut i ajustar-lo novament. A més, permet múltiples combinacions en oferir la possibilitat de canviar la manera de transport.

Aquestes aplicacions web sorgeixen com a resposta a una nova demanda social generada a conseqüència de la crisi de la COVID19 i representen una aportació més en l’escenari que vivim. Els treballs s’han desenvolupat durant les últimes setmanes liderats per Nuria Portillo i Fernando Benítez i en el qual ha participat l’equip del Servei de Transparència i Govern Obert de l’Ajuntament de València. A més, ha comptat amb l’aportació de Open Street Map per al mapa base que utilitza de referència i l’empresa Targomo amb la cessió de la API per al càlcul dels polígons isòcrons.

Responent a la filosofia col·laborativa dels projectes empresos per la Càtedra Govern Obert, l’aplicació s’ha desenvolupat en codi obert i donat el caràcter de l’aplicació, el projecte continua obert a suggeriments i millores aportades per usuàries i usuaris, per a poder implementar en l’eina en cas d’utilitat. A més, les aplicacions presentades no capturen cap informació, ús i ubicació dels usuaris o usuàries, ni persegueix cap fi comercial.

Més informació sobre la Càtedra Govern Obert

La Càtedra Govern Obert està impulsada per la Regidoria de Transparència i Govern Obert de l’Ajuntament de València i la Universitat Politècnica de València, adscrita a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica.

La Càtedra, dirigida per Nuria Portillo, té per objecte articular una xarxa d’iniciatives de transparència, govern obert i de tecnologies digitals per a la democràcia. Per a això, entre altres, impulsa el desenvolupament d’eines d’apoderament ciutadà, la finalitat del qual és resoldre els problemes i els reptes de la ciutat de València a partir de solucions tecnològiques, i fomentar un ecosistema de recursos i oportunitats reals de col·laboració en l’àmbit local.