Fem un recorregut pel Museu d’Informàtica de l’ETSINF UPV

Més de 20 anys de divulgació de la història de la informàtica en la UPV mitjançant tallers, exposicions, visites guiades i activitats.

Actualment treballa a millorar l’experiència de les persones que ho visiten, renovar instal·lacions com la dels Premis Turing, en la ubicació de dos grans computadors mainframe i en la preparació de la sisena edició de Retrópolis que se celebrarà el pròxim 29 d’abril.

El Museu d’Informàtica de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica de la Universitat Politècnica de València mostra la història de la informàtica de les últimes dècades amb milers de peces catalogades i materials de context, com a guies o publicitat de cada època, que conviden a descobrir la profunda evolució tecnològica recent a través dels objectes.

Dins del museu podem trobar diferents seccions dedicades a la microinformàtica, història de l’ordinador personal, minicomputadores, càlcul, estacions de treball, evolució dels sistemes d’emmagatzematge , informàtica portàtil o càlcul científic, entre altres, amb possibilitat d’accedir al contingut divulgatiu en format web, sonor, físic i a vegades, audiovisual.

Més de 2500 peces catalogades -2000 d’elles visibles en l’exposició permanent- ens descobreixen un pas del temps recent i l’enorme transformació del sector des dels seus inicis. Exemples d’aquestes peces són minicomputadores de gran impacte en la seua època com l’IBM System 3 de 1969 o el model NCR 399 de l’any 1974. Al costat d’ells es pot accedir a les peces que van transformar els anys 80 i van permetre que l’ordinador arribara als domicilis particulars com Atari 2600, els populars Sinclair ZX-81 i Spectrum, Commodore 64, Amiga i PET i una varietat de computadores MSX o Atari. També s’exposa exemples de grans servidors SGI o IBM i s’han recuperat dos grans computadors mainframe (un Honeywell Bull DPS 6 i un IBM 370) la ubicació del qual s’està gestionant en l’actualitat.

El museu es va inaugurar l’11 de desembre de 2001, i ha anat adquirint fons gràcies a les donacions i aportacions particulars i de diferents institucions públiques i privades. Part dels seus fons museogràfics van ser utilitzats en l’exposició “40 anys d’informàtica”, celebrada l’any 2006. A més, el museu ofereix una sèrie d’alternatives culturals, com a visites guiades, tallers, exposicions, conferències i fins i tot certàmens de monografies sobre la història i evolució de la informàtica. Esment especial requereix una de les activitats principals del Museu, es tracta de Retrópolis que el pròxim 29 d’abril celebrarà la seua sisena edició. Un esdeveniment de referència, sense ànim de lucre, la finalitat del qual és la divulgació, promoció i preservació de la cultura del videojoc i de la informàtica clàssica, que en 2022 va acollir a més de mil visitants en una jornada amb exposicions, conferències i taules redones entorn de la retroinformática.

El Museu d’Informàtica de ETSINF UPV va ser declarat l’any 2013 com a “Museu Oficial de la Comunitat Valenciana” per la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport. A més, es troba integrat en el Consell Internacional de Museus (ICOM) des de l’any 2015.

El museu compta amb àrees d’exposició en els edificis de la ETSINF i de departaments d’investigació com el Departament d’Informàtica de Sistemes i Computadors o el de Sistemes Informàtics i Computació.

Al costat de l’exhibició hi ha diverses instal·lacions amb temàtiques relatives a la informàtica com “Tretze són tretze” que reflexiona entorn del consum digital, el fem tecnològic i la sostenibilitat o “Bits enfemenino”, un recorregut físic i multimèdia sobre dones que han tingut un paper rellevant en la història de la informàtica. Es poden visitar també espais amb murals sobre l’evolució dels sistemes d’emmagatzematge o el recorregut denominat “La informàtica té la seua història”. A més, compta amb l’exposició fotogràfica “Un café en el museu”.

Actualment, el museu es troba treballant en la dinamització de l’exposició permanent perquè millore l’experiència de les persones que el visiten. D’aquesta manera, el museu es troba enmig d’una fase de renovació en la instal·lació de l’espai dedicat als guardonats amb el premi Turing, que atorga la Association for Computing Machinery (ACM), considerat com el Nobel en l’àmbit de la Informàtica. El projecte de renovació s’està duent a terme amb la col·laboració de professorat i alumnat de la Facultat de Belles arts.

El museu està obert a tots aquells/as que estiguen interessats en la informàtica, independentment de si es tracta de grups dedicats a la docència, amb activitats accessibles a qualsevol que senta interés per la tecnologia i la història de la informàtica.

Coneix més ací: https://museo.inf.upv.es/