Josep Renau reviu en les parets de la ETSINF UPV

L’Escola ret homenatge a aquest autor amb un projecte que veu la llum gràcies a l’artista Javier Parra i la seua investigació de l’esbós original de Josep Renau. El mural, inèdit fins hui, està instal·lat en l’edifici 1E de la UPV al costat d’un altre mural de gran format recreat a partir de la tècnica de l’il·lustrador valencià, amb el lema “La Dona Treballadora i la Conquesta del Futur”.

L’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica, ETSINF UPV, ha incorporat recentment a les seues instal·lacions dos murals de gran format basats en el treball de l’artista Josep Renau, els seus esbossos i tècniques. Els murals representen la revolució científic tècnica i la dona en la conquesta del futur i han sigut creats per l’artista Javier Parra (Taller Art-Ull).

Josep Renau (València, 1907 – Berlín Oriental, 1982) va ser un dels artistes més importants de l’avantguarda espanyola dels anys 30. En 1969, durant el seu exili a la RDA, rep l’encàrrec de desenvolupar un mural dedicat al paper de la classe treballadora en l’era de la Revolució Cientificotècnica per al vestíbul d’entrada de les Sales d’Exposicions d’un complex educatiu a l’est de Berlín. L’artista va treballar en diferents esbossos però el mural finalment no va ser acceptat i no es va instal·lar. En 2020 Javier Parra va reprendre el projecte original a partir de les especificacions tècniques de l’autor. Aqueix mateix any l’Escola va decidir treballar amb l’artista per a instal·lar en un dels seus edificis una versió del mural de 3 metres d’altura i 1,95 d’ample i la creació de l’altra instal·lació sobre dona i tecnologia, generada per Javier Parra a partir de la metodologia de Renau.

El mural amb el lema: “La Dona Treballadora i la Conquesta del Futur” ret homenatge al paper de la dona en la tecnologia i en la ciència i contribueix a visibilitzar la necessitat de diversitat en l’enginyeria informàtica, una carrera on continua prevalent el percentatge d’alumnat masculí en prop d’un 90%. La seua presentació oficial coincideix amb les celebracions pel 8 de març.

Al costat d’això, la voluntat de l’Escola i els seus representants és incidir en la visió transversal de la informàtica i els seus llaços amb altres disciplines creatives i artístiques, a manera d’aproximació entre l’art i la tècnica. Aquesta iniciativa se suma a altres projectes que l’ETSINF ha realitzat en comú amb la Facultat de Belles arts i estudiants de grups del grau en Disseny i Tecnologies Creatives per a la conscienciació sobre la gestió de residus electrònics i sobre dones destacades en l’enginyeria informàtica (en desenvolupament actualment).

Del nexe entre art i tecnologia sap molt l’autor de tots dos murals, Javier Parra, diplomat d’enginyeria informàtica l’any 2002 que en els seus últims anys de carrera professional ha donat un gir cap al món de la il·lustració i la pintura, sense perdre de vista l’estreta relació que hi ha entre art i ciència, i per descomptat, amb la informàtica.

Tots dos murals formaran part de les instal·lacions permanents del Centre i es preveu incorporar una exposició temporal en l’espai Espai.inf en l’edifici 1E que reculla informació sobre els esbossos originals de Josep Renau provinent dels fons de la Fundació Josep Renau i el procés de preparació i elaboració de tots dos murals. També es preveu poder dur a terme una inauguració oficial quan s’alce l’alerta sanitària per coronavirus SARS-CoV-2.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votos, promedio: 4.50 de 5)