MYT 2019: I Fòrum UPV sobre Dones i Tecnologia

dataUPV, grup d’estudiants de la UPV pertanyent al programa Generación Espontánea, i la Càtedra de Transformació Digital impulsada per SOTHIS organitzen MYT, el I Fòrum UPV sobre Dones i Tecnologia, amb la finalitat de visibilitzar la bretxa de gènere  i generar referents femenins actuals en camps de ciència i tecnologia.

La bretxa de gènere en àrees tecnològiques és un problema més que palpable. Per posar un exemple, en el Grau d’Enginyeria Informàtica en la UPV, només l’11% del total d’estudiants són dones. Aquestes xifres es repeteixen mundialment, tant en informàtica com en molts altres camps. Però aquestes dades no han sigut sempre així: des de la que és considerada la primera programadora de la història, Ada Lovelace, moltes han sigut les dones que han aportat molt en diferents àrees tecnològiques (des de la invenció del WIFI, fins a la programació que va portar a la missió Apol·lo a la Lluna)​.

Quins esdeveniments ens han portat a les circumstàncies que tenim hui dia, on les xiques joves fugen de les carreres o treballs tecnològics? Podem parlar de biaixos culturals, estereotips, biaixos professionals i del tracte que reben les dones moltes vegades quan són minoria en una empresa o estudis. Com podem solucionar això i atraure més dones a camps tecnològics? Com podem deixar de perdre talent femení i eliminar la creença equivocada i assumida amb el temps, que la dona serveix per a unes àrees concretes i no per a unes altres?

MYT se celebrarà el 25 de novembre a la Universitat Politècnica de València i serà una jornada completa que reunirà expertes en diferents àrees tecnològiques que mostraran els seus treballs mitjançant xarrades, tallers i una taula redona. L’esdeveniment està organitzat per dataUPV  i la Càtedra de Transformació Digital. Col·laboren, a més, la ETSINF UPV, Generación Espontánea i el servei d’esports de la UPV.

Ponències i taula redona

Nuria Oliver, referent mundial en el camp de la computació, amadrinarà l’esdeveniment amb una ponència principal sobre el paper de la dona en àrees tecnològiques.

Les ponències s’inauguraran amb la presència de Virginia Vega (Vicerectora de Recursos Digitals i Documentació UPV), Silvia Terrasa (Directora ETSINF-UPV) i Aurora Belda (Directora UNE SAP – SOTHIS). Després, quatre dones expertes en diferents àrees tecnològiques ens presentaran els seus treballs al llarg del matí:

• Alaitz Etxabide, investigadora postdoctoral Juan de la Cierva-Formació del Departament d’Agronomia, Biotecnologia i Alimentació de la Universitat Pública de Navarra (UPNa) a Pamplona, ens parlarà sobre Tecnologies d’impressió 3D en l’enginyeria de teixits.
  • Patricia Pons, investigadora en l’Institut Tecnològic d’Informàtica de València, presentarà el seu treball desenvolupant tecnologia per a animals: Animal Computer Interaction.
  • Valery Naranjo, Catedràtica i investigadora en l’Institut d’Investigació i innovació en Bioingeniería (I3B) i des de 2016 directora del grup d’investigació CVBLab, parlarà sobre el seu treball aplicant Intel·ligència Artificial en Imatge Mèdica.
  • Rosa Monge, Doctora en Enginyeria i cofundadora de BEONCHIP, presentarà el seu treball sobre Bioingeniería desenvolupant microtecnologías per a aplicacions en cultiu cel·lular per reduir l’experimentació animal.

A més de les xarrades el matí acabarà amb una taula redona on dones de diferents disciplines, però totes bolcades en la visibilització del treball femení, discutiran sobre com atraure talent femení a professions STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques). Lucia Pons, presidenta d’ACM-W UPV, moderarà la taula que estarà composta per Silvia Rueda (directora del departament d’Informàtica de la ETSE-UV, responsable STEM UV i coordinadora del projecte Girls4STEM), Ángeles Calduch (Subdirectora d’Ordenació Acadèmica i Alumnat de la ETSINF-UPV), Àngels Soriano (docent de Llengües i responsable de Plurilingüísmo  en el col·legi Martí Sorolla II) i Maria Tatay (fundadora i CEO de Prisma i membre de l’equip de devWomen ).

Tallers

A la vesprada sis dones impartiràn tallers gratuïts relacionats amb diferents àrees tecnològiques:

• Taller d’introducció al pilotatge de drons
    • Angélica Bellver (CTO & Co-fundadora en IDS)
  • SAP Analytics Cloud: El poder de l’anàlisi en temps real
    • Inma Delás (Responsable operativa de l’equip de Analytics i BPC de Sothis )
  • Creació i disseny de videojocs: teoria i pràctica
    • Gisela Vaquero (Fundadora de Jellyworld Interactive)
  • Fes-te visible. Construeix la teua marca personal en xarxes socials
    • Arantxa Marín (Freelance Community Manager)
  • Introducció pràctica al disseny gràfic
    • Anaïs De Gràcia (Dissenyadora gràfica en aúppa)
  • Introducció a la programació de videojocs en Unity
    • Sara Costa (Lead Designer i Programadora en Digital Sun Games)
Bolcats amb el talent femení des de l’organització

L’organitzacio de MYT s’ha bolcat i compromés des del principi a fer que el treball femení siga protagonista tant de manera presencial en l’esdeveniment (ponents, professores, taula d’inauguració…) com en la part del procés d’organització que no es veu. Per a l’organització d’aquest fòrum s’ha contractat talent femení per a la realització del logotip, la web, el disseny de cartelleria i publicitat, xarxes socials i cátering.

Més informació i Inscripcions

Tota la informació es pot trobar en la pàgina de l’esdeveniment: https://myt.webs.upv.es

MYT I foro upv mujeres y tecnología