Torna el Cicle de xerrades pioner sobre salut mental en ETSINF UPV

La influència dels tòxics, eines per a la prevenció i cura de la nostra salut mental, la prevenció i detecció precoç de la depressió o del suïcidi seran els temes centrals del cicle de xerrades organitzat per l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica (ETSINF) en col·laboració amb el Pla Integral d’Acompanyament a l’Estudiant (PIAE+) de la Universitat Politècnica de València (UPV).

Segons dades recollides del Col·legi Oficial de Psicologia de València, la pandèmia ha causat un abans i un després en la salut mental de les persones, incrementant les patologies en un 30%. Al seu torn, la demanda de teràpia ha pujat en un 50% el percentatge de pacients que assisteixen a les consultes amb professionals.

Aquesta situació no deixa al marge als grups d’edat més joves. Entre els estudiants s’han detectat, principalment, tres patologies, com són l’estrès, l’ansietat i la pèrdua de control de la situació personal. No obstant això, hi ha moltes altres causes que preocupen l’estat de la salut mental. Des de l’any 2020 la taxa d’intents de suïcidi i els internaments per intent de suïcidi i per autolesions en joves s’ha disparat.

Un altre estudi recent de Psicologia en Contextos Educatius (PsiCE), en el qual van participar 6.000 adolescents, exposa que un 15,5% dels joves enquestats ha tingut pensaments sobre llevar-se la vida, mentre que el 8,5% l’ha comunicat a altres persones.

La Universitat Politècnica de València considera fermament la necessitat d’adoptar mesures que contribueixin a millorar la salut mental de l’alumnat, no sols en factors que puguin limitar el transcurs dels seus estudis, sinó anar un pas més enllà i oferir unes garanties personals i psicològiques sobre salut mental i sobre com gestionar-les. És per això que el mes de març passat, la UPV va posar en marxa el Servei d’Atenció Psicològica a Estudiants (SAPE), una iniciativa nova en l’àmbit universitari i gratuïta per a tot l’alumnat de la Universitat que s’afegeix al gabinet d’orientació psicopedagògica universitari que ja estava en actiu.

Les sessions programades per la ETSINF, amb suport de PIAE+, se sumen a les accions promogudes per la UPV amb la finalitat d’oferir eines als nostres estudiants entorn de l’atenció i salut psicològica. En concret es realitzarà un cicle de xerrades distribuïdes en quatre jornades diferents entre novembre i febrer. Els continguts plantejats són les quatre temàtiques clau a abordar des del punt de vista dels professionals de la salut que han assessorat en el desenvolupament del cicle:

Pròximes xarrades:

-“Depressió en la població universitària: prevenció i detecció precoç”, de la mà de la Dra. Elena Ferrer Sánchez, programada el 9 de febrer.

-“Suïcidi i prevenció: tot el que necessites saber”, impartida per Dra. Isabel Irigoyen Recalde, prevista el 16 de febrer.

Les xerrades es realitzaran en la sala d’actes de ETSINF i en aules del centre i són d’accés lliure a tota la comunitat universitària de la UPV.

Ja celebrades

-“Tòxics i com ens afecten la salut mental”, impartida pel Dr. Francisco Salvador Pascual Pastor, president de SOCIDROGALCOHOL, programada per a dijous que ve, 17 de novembre.

-“Prevenció en la cura de la Salut Mental”, a càrrec de Dr. Marià Navarrès Serer, que se celebrarà l’1 de desembre.

Fonts:

Huffingtonpost: La prevenció del suïcidi, la tasca pendent en els centres escolars

20minutos: Gairebé el 20% dels adolescents va desitjar la seva mort en l’últim any i un 5% va intentar llevar-se la vida, segons un estudi

La raó: Dos de cada deu joves van pensar en el suïcidi en 2021

UPV: Servei d’Atenció Psicològica a Estudiants, que busca millorar la salut mental de l’alumnat

Save the Children: Suïcidis en adolescents a Espanya: Factors de risc i dades

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votos, promedio: 2.50 de 5)