Personal investigador de VRAIN UPV idea un nou sistema de vot electrònic a prova d’atacs

Un equip de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyent a l’Institut Universitari Valencià de Recerca en Intel·ligència Artificial (VRAIN), ha ideat un sistema de vot electrònic que no requereix el xifratge del mateix i assegura en tot moment la privacitat dels electors i electores.

El sistema podria aplicar-se en eleccions generals, votacions privades, presa de decisions en entorns distribuïts (per exemple, blockchain) o en la realització d’enquestes anònimes, entre altres àmbits.

Segons explica Damián López, Director de Museu Inf UPV i investigador de l’Institut VRAIN de la UPV, habitualment, la majoria de sistemes de vot recorren a alguns algorismes criptogràfics per a protegir la integritat i privacitat del vot.

Dins dels sistemes de vot purament electrònics, es poden diferenciar quatre grans grups: els que empren signatures cegues per a protegir el vot; aquells que recorren a la criptografia homomòrfica per a aglutinar vots sense conèixer el seu contingut; els que usen signatures en anell per a protegir la identitat de l’usuari; i, finalment, aquells basats en tecnologia blockchain per a assegurar que el procés sigui públic i descentralitzat. Totes aquestes opcions recorren a l’encriptació del vot i, a causa d’això, qualsevol atac actual o futur que pogués plantejar-se als protocols de xifratge implicaria una feblesa i posaria en risc la privacitat de l’electorat.

“El sistema que hem desenvolupat implica a tots els agents en una elecció com a garants de la votació, rebent dels electors fragments de les paperetes emeses, sent incapaces per si sols de revelar el sentit del vot i havent de col·laborar en la reconstrucció de cada papereta. El protocol garanteix que totes les persones puguin comprovar, una vegada publicat l’escrutini, que els vots van ser comptabilitzats en el sentit en què van ser emesos”, explica Damián López.

A més, el sistema de l’Institut VRAIN de la UPV compleix amb dues propietats essencials per al vot electrònic: garanteix que un votant no pugui votar més d’una vegada i assegura que el resultat de l’elecció sigui just sense comprometre la privacitat individual dels electors.

“Independentment de la capacitat computacional disponible, és impossible conjecturar quin ha estat el vot, fins i tot en un escenari post-quàntic. El nostre sistema garanteix en tot moment la seguretat, verificabilitat i auditabilidad dels resultats, sense comprometre en cap moment a l’electorat”, incideix Damián López.

Sobre la seva implementació, l’investigador de la UPV assegura que el sistema s’ha provat ja formalment i podria desenvolupar-se ja una solució tècnica.

Font UPV

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votos, promedio: 5.00 de 5)