RetróPolis València torna un any més i celebra ja la seua 6a edició dissabte que ve 29 d’abril

RetróPolis València torna un any més i celebra ja la seua 6a edició dissabte que ve 29 d’abril

RetróPolis València torna amb una nova edició del Museu d’Informàtica de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica de la Universitat Politècnica de València. La fira sobre retroinformática i videojocs clàssics, secundada per l’Àrea d’Acció Cultural de la universitat, té com a objectius la divulgació, promoció i preservació de la informàtica clàssica.

En aquesta edició, que tindrà lloc dissabte que ve 29 d’abril de 2023, s’oferirà un espai de trobada a curiosos i aficionats de totes les edats en un escenari incomparable d’intercanvi cultural amb les noves generacions. A més, s’allotjaran i difondran diverses manifestacions artístiques i tecnològiques entorn de l’actualitat de la retroinformática.

Un altre any més, el Museu d’Informàtica de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica, torna a acollir una nova edició de RetróPolis València, una fira sobre retroinformática i videojoc clàssic emparada per l’Àrea d’Acció Cultural de la Universitat Politècnica de València a través del seu programa de finançament per a les Propostes Culturals d’Art, Ciència, Tecnologia i Societat.

Entre els objectius de RetróPolis València es troben la divulgació, promoció i preservació de la informàtica clàssica, sorgida com a indústria pionera al nostre país durant la dècada de 1980. En particular, volem destacar el paper que van assumir els videojocs com una nova forma de cultura, on la interactivitat de l’usuari amb històries, escenaris, personatges i sons es va fer realitat, i l’impacte econòmic de la qual hui dia en la indústria de l’entreteniment és encara major que el del cinema o la música. En concret, desitgem oferir un espai de trobada a curiosos i aficionats de totes les edats, dins d’un escenari incomparable d’intercanvi cultural amb les noves generacions, allotjant i difonent diverses manifestacions artístiques i tecnològiques entorn de l’actualitat de la retroinformática.

Les edicions anteriors de RetróPolis València van tindre una gran repercussió en els mitjans de comunicació, en una clara línia ascendent any rere any. L’edició d’enguany busca superar les xifres rècord de l’edició de 2019, tant en visitants com en aliments i residus RAEE, relacionats amb els dos models existents d’entrada gratuïta disponibles: l’entrada solidària i l’entrada sostenible.

El programa de conferències inclou la participació d’Enric Cervera, el creador del conegut videojoc Phantomas; l’equip darrere del World Challenge Game, que presentarà el primer joc de taula que integra una APP mòbil i tecnologia blockchain; Juan Carlos González Amestoy, autor de Retro Virtual Machine; el grup 4MHz, que parlarà sobre el poder del 6502 i el seu nou videojoc MalaSombra per a la Nintendo Entertainment System; i RetroManía30 Podcast, que repassarà la història de micromania.

També hi haurà tornejos de Bomberman-*Dynablaster, Windjammers, Retro Twitchers’ Wars i Street Fighter 2, així com activitats del museu com la visita guiada al Museu d’Informàtica, la signatura d’autògrafs d’Enric Cervera i el taller d’Alan Turing i la màquina Enigma. A més, els visitants podran recórrer els expositors d’associacions i grups de desenvolupadors que difonen la cultura del videojoc i d’amants de la conservació i restauració de màquines recreatives arcade. Enguany també es comptarà amb una projecció audiovisual amb motiu del recent descobriment d’una obra d’art inèdita de l’artista Moebius i l’exposició de les portades dels 80 números de la segona època de la revista micromania.

L’entrada a l’esdeveniment és gratuïta, però es requereix una entrada solidària o sostenible. L’entrada solidària consisteix en la donació d’aliments no peribles, mentre que l’entrada sostenible implica el reciclatge d’algun residu electrònic. El Museu d’Informàtica i la Unitat de Medi Ambient de la universitat coordinaran aquesta iniciativa.

 

PROGRAMA

DISSABTE 29 D’ABRIL DE 2023

CONFERÈNCIES

10h30 – Pocs bits, molta diversió (Enric Cervera). Enric Cervera és Llicenciat en Informàtica per la Universitat Politècnica de València (1994), i Doctor en Informàtica per la Universitat Jaume I (UJI, 1997). En l’Edat d’Or del Programari Espanyol, es va donar a conéixer per ser el pare del conocidísimo videojoc Phantomes, la qual cosa li va permetre entrar en la mítica companyia Dinamic Programari, on també destacaria com a programador dels videojocs Dustin i After the War. En l’actualitat és Professor Titular d’Universitat en el Departament d’Enginyeria i Ciències de la Computació i membre del Laboratori d’Intel·ligència Robòtica de l’UJI. Té 18 anys d’experiència d’investigació en IA i robòtica. És un expert en l’aprenentatge perceptiu actiu per a la manipulació, control visual i ancoratge perceptiu. Va ser el primer coordinador del Màster Universitari en Sistemes Intel·ligents: Robòtica de Serveis de l’UJI, que va ser guardonat amb la qualificació més alta de qualitat per la ANECA. Va ser investigador principal de l’UJI per al projecte europeu GUARDIANS del VI PM (2007-2010). Ha publicat més de 90 articles en revistes tècniques i actes de congressos i ha servit com a revisor de diverses revistes i conferències sobre IA i robòtica.

12h00 – World Challenge Game (Equip World Challenge) L’equip darrere del World Challenge Game ve a presentar-nos el primer joc de taula que integra una APP mòbil i tecnologia blockchain. Com a usuari hi ha 2 maneres de jugar: a) de la manera tradicional, amb la teua família i amics utilitzant el tauler i les cartes de preguntes del joc de taula; b) amb milers de persones a tot el món, gràcies a que tenen la marca registrada per la EUIPO (Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea), en aquest cas seria des del teu PC, o descarregant l’APP gratuïta del joc en el teu mòbil o tauleta, i utilitzant un NFT com a avatar.

15h00 – RetroVM: Passat, Present i Futur (Juan Carlos González Amestoy). Juan Carlos és Personal d’Administració i Serveis (PAS) de la Universitat d’Alacant (UA) i és conegut en l’escena retro per ser l’autor de Retro Virtual Machine, un revolucionari emulador de Zx Spectrum, Amstrad CPC, MSX-1, SG-1000 i Sega Màster System per a sistemes Windows, MacOs i Linux.

16h30 – El poder del 6502. Aventures i desventures creant videojocs per a NES (Grup 4MHz). 4MHz és un grup de retromaniacos que es va formar espontàniament i que es dedica al desenvolupament de videojocs. Es fan dir així perquè 4 MHz és la velocitat que té un dels processadors de 8 bits més famosos de tots els temps: el Z80. Seus són els videojocs SARDINA forever, Adeu a la Casta (episodis 1 i 2), El tresor perdut de Cuauhtémoc, Profanation 2: Fuita from Abu Simbel, i Operation Alexandra, tots ells per a Amstrad CPC. Ara estan a punt de publicar el videojoc MalaSombra per a la Nintendo Entertainment System, del qual venen a parlar-nos hui.

18h00 – Repàs a la història de micromania (ES) (@rm30podcast). RetroManía30 Podcast és un podcast sobre la segona època de la revista micromania, publicada entre 1988 i 1995. Essencialment, @rm30podcast tracta de la revisió de videojocs retro, analitzats 30 anys després de la seua publicació.

19h45 – Sorteig i lliurament de premis (RetróPolis València). Clausura de l’esdeveniment RetróPolis València 2023

ACTIVITATS DEL MUSEU

10h15 – Visita guiada al Museu d’informàtica. La visita guiada és la millor manera de conéixer les instal·lacions i fons del Museu d’Informàtica. L’activitat inclou la projecció d’un documental sobre la Història de la Informàtica i després un recorregut guiat per l’exposició permanent del museu. En la visita es podran contemplar dispositius de càlcul de tota mena, les principals fites de la informàtica domèstica, i també, un bon nombre de sistemes informàtics de gran grandària. La visita s’organitza per a adaptar-la de la millor manera possible al nombre total de visitants, i a més, està dissenyada per a tots els públics.

11h45 – Signatura d’autògrafs d’Enric Cervera. En acabar la seua conferència, Enric Cervera signarà exemplars dels seus videojocs en l’estand del Museu d’Informàtica, situat a l’entrada del recinte.

12h15 – Taller d’Alan Turing i la màquina Enigma. Coneix la vida i obra del matemàtic britànic Alan Turing, un dels precursors més importants de la informàtica. El taller se centra en el paper que Alan Turing va exercir durant la Segona Guerra Mundial com criptoanalista dels missatges de l’exèrcit alemany codificats mitjançant la Màquina Enigma. Els visitants faran de criptoanalistas, coneixeran com era la Màquina Enigma i podran codificar i descodificar missatges amb ella tal com es va fer durant la guerra. Aquest taller permet conéixer a una persona importantíssima en l’àmbit de la informàtica i el xifratge basat en màquina de rotors.

TORNEJOS (r_Sports)

11h00 – Bomberman-*Dynablaster
12h30 – Windjammers
16h30 – Retro Twitchers’ Wars
18h00 – Street Fighter 2

DURANT TOT EL DIA

Al marge del programa de conferències, tornejos, i esdeveniments propis del museu, durant tot el dia es podran recórrer els expositors que venen a donar-li color a l’esdeveniment, des d’associacions que difonen la cultura del videojoc fins a grups de desenvolupadors que hui dia continuen creant nous productes per a microordinadors o videoconsoles clàssiques, passant per amants de la conservació i la restauració de màquines recreatives arcade. A més, enguany també comptarem amb una projecció audiovisual amb motiu de l’a < href=”http://www.upv.es/noticias-upv/noticia-14002-obra-inedita-d-es.html” target=”_*blank” rel=”*noopener” data-saferedirecturl=”https://www.google.com/url?q=http://www.upv.es/noticias-upv/noticia-14002-obra-inedita-d-es.html&source=*gmail&ust=1682501493386000&usg=*AOvVaw18oOkhvAAnNgRcsWzM75fj”>recent descobriment d’una obra d’art inèdita de l’artista Moebius, i de l’exposició de les portades dels 80 números de la segona època de la revista micromania. En finalitzar la jornada, es farà lliurament dels premis corresponents a la I Edició dels RetroPaella Awards, el concurs de desenvolupament de videojocs per a sistemes de 8 i 16 bits que serà la gran novetat d’enguany, així com també s’entregaran els premis dels tornejos organitzats per r_Sports, al costat del regal que sortejarem insitu entre tots els assistents.

L’entrada a l’esdeveniment és gratuïta econòmicament però requereix d’una entrada solidària o sostenible.

Entrada solidària. Asupiva és una associació sense ànim de lucre fundada en 1999 i entre els seus diversos objectius socials està aquest projecte que és Videojocs per Aliments. En col·laboració amb (FESBAL) estem organitzant un esdeveniment solidari a favor del Banc d’Aliments que és una nova manera d’ajudar a totes les persones que l’estan passant malament amb la crisi i que gràcies als bancs d’aliments no passen fam. En què consisteix Videojocs per Aliments? Fàcil, és un mercat ambulant solidari en el qual nosaltres posem videojocs i material de videojocs, que canviem per l’aliment que el teu portes. L’única moneda de canvi és aliments, quilos d’aliments no peribles, MAI DINERS. Aqueix és el secret del nostre projecte, que mai hi ha diners tant per a canviar videojocs com si organitzem un altre tipus de projecte com a campionats esportius de videojocs.

Entrada sostenible. El Museu d’Informàtica té implantada la iniciativa d’ENTRADA SOSTENIBLE que és imprescindible per a poder accedir al recinte. Per a això, els visitants hauran de portar un residu electrònic per a reciclar: aparells electrònics, ordenadors, xicotets electrodomèstics, impressores, pantalles, CD, DVD, mòbils, carregadors, bateries, piles, cables, etc. Qualsevol “RAEE” és benvingut per a conscienciar sobre la importància de reciclar i treballar la problemàtica del fem electrònic. La iniciativa serà coordinada pel Museu d’Informàtica i la Unitat de Medi Ambient de la Universitat Politècnica de València.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Ninguna valoración todavía)
Loading...