Dades que construeixen capital social

Balanç de les jornades “Recursos per a iniciatives de dades generades per la ciutadania”

Las Naves va acollir del 19 al 21 de juny la Jornada “Recursos per a iniciatives de dades generades per la ciutadania” amb tallers pràctics que facilitaren l’obertura de dades des de projectes cívics. La jornada estava organitzada per la Càtedra Govern Obert (Càtedra GO) i la Regidoria de Transparència, Govern Obert i Auditoria Ciutadana del Ajuntament de València.

La Càtedra GO va plantejar tres tallers per a tres dels reptes a superar per iniciatives generades per la ciutadania, en concret, la implicació ciutadana i la seua participació en aquest tipus de projectes, la sobirania de les dades -a qui pertanyen i com es gestionen- i com obtenir resultats d’aquest tipus d’iniciatives.

Tenint com a punt de partida que les tecnologies poden millorar les nostres ciutats i empoderar a la ciutadania, Mara Balestrini y Lucía Errandonea van dur a terme el primer dels tallers. Durant la sessió, van començar exposant casos pràctics en els quals havien aplicat les seues metodologies, en ciutats com Bristol, Kosovo o Barcelona i posteriorment dos grups de treball assessorats per elles van debatre sobre dos supòsits vinculats amb la ciutat de València. Els i les participants es van servir dels mètodes que ambdues professionals apliquen en els seus projectes per a reflexionar sobre contaminació i pol·len i sobre barris gentrificats de la ciutat.

Habitualment en els seus projectes és la ciutadania qui decideix els reptes que superar, se serveix de tecnologia funcional no limitada pels seus coneixements tècnics, arreplega dades i decideix baix quines condicions i amb qui els comparteixen. Amb tot açò aspiren a trobar solucions a assumptes ciutadans; que la ciutadania contribuïsca, ja siga perquè amplia dades que ja existeixen, contrasten dades que ja existeixen o generen noves dades.

En la segona jornada l’expert en protecció de dades Javier Plaza va recórrer les diferències entre drets d’autor i propietat intel·lectual, la gestió de drets i els tipus de llicències obertes per a difondre dades i va resoldre els dubtes dels assistents respecte a la protecció de la propietat intel·lectual en tots els seus formats.

Les jornades van concloure amb el taller facilitat per Guillermo Palau i Javier de Vicente amb el suport de Francisco Azorín i Eva Raga de la cooperativa Fent Estudi. Al llarg de la sessió els i les participants van aprendre a pensar amb les mans gràcies a l’ús de la metodologia de treball denominada Lego Serious Play ®, que fa ús de les famoses peces de LEGO per a construir conceptes i metàfores, fomentar la participació dels assistents en les reflexions, prendre partit i aportar solucions a les temes plantejats.

El conjunt de tallers va servir per a aportar metodologies útils als assistents, professionals de l’àmbit de l’administració pública, de plataformes ciutadanes i de serveis de consultoria, en la seua majoria.

Tal com va apuntar la Regidora de Transparència, Govern Obert i Auditoria Ciutadana, Neus Fàbregas en la nota publicada després de concloure les jornades,  «l’aposta d’esta ciutat per obrir les nostres institucions a la ciutadania seguix en peu, i esdeveniments com a este ens permeten compartir idees per desenvolupar eines que facen més accessibles i útils les dades que generem en el nostre ús quotidià de la ciutat».

Durant les sessions va haver-hi nombroses referències a l’informe iniciatives valencianes generades per la ciutadania (DGC). Un estudi realitzat l’any passat amb suport del la Càtedra Govern Obert i el Ajuntament de València on es van recopilar iniciatives ciutadanes i les seues característiques. Fruit d’aquest estudi es van detectar alguns dels reptes en els quals s’ha treballat en les Jornades.

La Càtedra Govern Obert està adscrita a la Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica i impulsada per la Universitat Politècnica de València i la Regidoria de Transparència, Govern Obert i Auditoria Ciutadana de l’Ajuntament de València.