La ETSINF acull el divendres l’inici de #ODdatahon que planteja resoldre reptes socials amb dades públiques

La competició comença el pròxim 4 de març amb una jornada informativa en el marc de la celebració de el #OpenDataDay, i s’estendrà durant 2 mesos amb tallers que familiaritzaran als participants amb el maneig de les dades obertes, en tots els seus processos.

Més de 15 entitats de l’àmbit institucional i universitari de la Comunitat Valenciana organitzen la segona edició de #ODdatathon, una competició per a fomentar l’interés i ús de les dades obertes, amb el lema “Reptes en un món canviant”.

El plantejament de la nova edició de #ODdatathon és que qualsevol persona major d’edat interessada en la gestió de dades se sume a la convocatòria i propose per equips, solucions a diferents reptes. Les àrees de treball enguany són producció i consum responsable, medi ambient –en àmbits com l’agricultura, la gestió de residus o la transició energètica- i cultura. Encara que els i les participants podran usar qualsevol set de dades, es valorarà la reutilització o ús de dades proporcionades per les diferents plataformes institucionals de dades obertes.

La iniciativa està promoguda amb suport de la Direcció General de Transparència, Atenció a la Ciutadania i Bon Govern de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica a través de l’Observatori de Dades Obertes i Transparència de la Universitat Politècnica de València (UPV), de el Departament d’Estudis Jurídics de l’Estat de la Universitat d’Alacant (UA), de la Càtedra Pagoda de la Universitat de València (UV) i del Vicerectorat d’Investigació de la Universitat Miguel Hernández (UMH). Col·labora també l’Ajuntament de València a través de la Càtedra de Governança de la ciutat de València, Dades València, la Direcció General d’Indústria, Energia i Mines en Generalitat Valenciana a través de la Càtedra de Transició Energètica UPV i les associacions ACICOM i Mesura a través de Càtedra Dades Obertes, Catedrades.

La nova edició de #ODdatathon, ha crescut en organitzadors de tota la Comunitat Valenciana i espera superar la convocatòria passada, en la qual van participar 233 persones de tota Espanya, 37 equips i es van aconseguir 6 projectes finalistes.

L’esdeveniment, que s’estendrà des del 4 de març al 30 d’abril, “s’organitza amb la finalitat d’estimular als participants en l’ús de dades obertes i la reutilització de dades amb especial atenció en aquesta edició a qüestions mediambientals, de consum responsable i el treball de dades en àmbits culturals, ja siga des d’una perspectiva creativa o per a ampliar el coneixement del sector.” També s’incideix a “promoure la participació social en nous desafiaments que milloren el dia a dia de la ciutadania”, segons assenyalen els seus promotors.

Jornada d’arrancada el 4 de març

La jornada inaugural se celebra el pròxim 4 de març, a les 17h, en la Sala d’actes de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica UPV, en format presencial amb possibilitat de visualitzar-la també en streaming. Durant l’esdeveniment es donarà les claus per a participar en el projecte i els recursos que podran utilitzar les persones que se sumen a la competició.

La sessió començarà amb la intervenció de José Capilla, Rector de la UPV i Rosa Pérez Garijo, Consellera de Participació i Transparència al costat de Maria Empar Martínez, Directora general d’Indústria, Energia i Mines; Elisa Valía, Tenienta d’alcalde de l’Ajuntament de València i Antonia Ferrer, Directora de l’Observatori de dades obertes de la UPV. La jornada continuarà amb una taula redona entorn de les dades obertes de l’àmbit del consum, el desenvolupament sostenible i la cultura amb responsables en aquests camps i amb una sessió de tancament amb informació pràctica sobre com participar en el #ODdatathon.

Eines i premis per als participants

El termini d’inscripció en el datathon s’inicia el 4 de març, la configuració d’equips es podrà realitzar fins a l’11 de març i la finalització i lliurament de projectes finalitzarà el 30 d’abril. Hi haurà dues categories de premis entre les millors aplicacions presentades: una categoria per a alumnat de grau, amb un premi de 750 € i tres accèssits de 350 € per equip, per cadascun dels reptes, i una altra per a alumnat de màsters, doctorat o persones en actiu en empreses o entitats, amb un premi de 500 € i tres accèssits de 350 € per equip, per cadascun dels reptes: producció i consum responsable, cultura i medi ambient (agricultura, residus, transició energètica).

L’equip avaluador de #ODdatathon tindrà en compte l’impacte i importància del repte solucionat, la creativitat i innovació de l’aplicació, l’ús de les dades, l’adequació a la categoria del premi, el grau d’acabat aconseguit i la sol·licitud d’informació a l’administració.

Les persones inscrites en el datathon participaran durant març i abril al costat d’expertes i experts en la gestió de dades obertes en cinc jornades amb 10 tallers amb en els quals coneixeran com tramitar la sol·licitud de recursos del portal de dades obertes a l’administració, així com els processos de recol·lecció, integració, iniciació a l’estadística, visualització de dades, geolocalització de diferents tipus de dades, explotació de dades mediambientals, de consum responsable i de cultura, processament de llenguatge natural i a saber contar històries amb dades.

Al costat de les entitats promotores col·laboren en el datathon l’Institut Universitari de Matemàtica Pura i Aplicada, l’Escola Tècnica Superior d’Engingeria Informàtica, la Facultat d’Administració i Direcció d’Empreses UPV i la ETSI d’Enginyeria Geodèsica, Cartogràfica i Topogràfica, DataUse i MultiTec.

A més, un equip d’estudiants voluntaris de l’associació MultiTEC de la UA tutoritzarà als participants i resoldrà els seus dubtes.

Per a més informació sobre el desenvolupament del Datathon #ODdatathon i registre es pot accedir ací: https://www.ctranspa.webs.upv.es/datathon-2022/